sunnuntai 2. maaliskuuta 2014

Chi ja mindfulness eli mitä on hyvinvointi

Lauantaina olin pakollisessa  ( ei ihan viimeisessä)  Veso-koulutuksessa.  Aiheena oli  Hyvinvoiva opettaja - hyvinvoiva koulu.  En ole ollut  37  vuotta kestäneen työurani aikana  vastaavassa, joten  toivoin, että näin viimeisellä maalisuoralla kenties oppisin asiasta jotain  uutta.

Hyvinvointi on käsite, joka nähdään usein vain elämäntapa-asiana, johon kuuluvat liikunta, ravinto, terveys jne. Nämä ovat asioita, joihin voi suurimmaksi osaksi  itse vaikuttaa.  Työhyvinvointi  on kuitenkin hyvin laaja kokonaisuus, johon kuuluvat  myös  persoonallisuustekijät  (esim. velvollisuudentunto ja elämänasenne),  työuran laatu  (esim. organisaatiomuutokset,  työn epävarmuus) ja työympäristöön liittyvät tekijät  (esim. sisäilma).  Niin ikään siihen vaikuttavat  johtamiseen liittyvät tekijät  (esim. vuorovaikutussuhde esimieheen ja ammatillinen tuki), työyhteisö, työn mielekkyys ja hallinta sekä yksityiselämään liittyvät paineet.  Hyvin monenlaisista asioista koostuu siis työntekijän hyvinvointi.

Koulu tarvitsee paitsi hyvinvoivat opettajat  myös hyvinvoivat oppilaat. Tietysti myös heidän hyvinvointiinsa vaikuttavat monet erilaiset asiat.  Yhteiskunnalliset ilmiöt ( mm. vanhempien kokema työstressi, lomautukset ja työttömyys) vaikuttavat kodin välityksellä oppilaisiin (ja tätä kautta kouluun).

 Koulu omasta puolestaan tekee parhaansa  oppilaiden tukemiseksi.  Opettajan (ja oppilaan) apuna on ns. kolmiportainen tuki: yleinen, tehostettu ja erityinen tuki.  Nämä pitävät sisällään mm. tukiopetusta, henkilökohtaisia oppimissuunnitelmia, oppiaineen  yksilöllistämistä ja erityisopetusta.  Myös  moniammatillista osaamista edustava oppilashuoltoryhmä auttaa oppilasta.  Kohtalaisen uusi oppiaine, terveystieto, jakaa monipuolista tietoa hyvinvointiin vaikuttavista asioista.

Oppilaiden ja opettajien hyvinvoinnista voi olla huolissaan tulossa olevien niukkenevien resurssien vuoksi, sillä esimerkiksi suuret ryhmäkoot tai pula oppimisvälineistä tuovat mukanaan ongelmia.

Hiihtoloman Hesarissa oli mielenkiintoinen juttu suomalaisesta tutkimuksesta, jonka tarkoituksena on selvittää, edistääkö läsnäolon taito eli tietoisuustaitojen (mindfulness) harjoittaminen lasten ja nuorten mielenterveyttä.  Kuulostaa hienolta, sillä itse uskon alun perin zenbuddhalaisuudesta alkunsa saaneeseen läsnäolon taidon harjoittamiseen.  Daniel Goleman on todennut: "Kun harjoitamme tietoista läsnäoloa, alamme ymmärtää paremmin mieltämme.  Oivallamme, että ajatuksemme ja tunteemme tulevat ja menevät aaltoillen.  Tämä tietoisuus auttaa meitä hallitsemaan tunteitamme paremmin." (kirjassa 10  läsnäolon minuuttia )  Läsnäolon taitoihin kuuluu paitsi tietoinen hengittäminen ja aistiminen myös tunteiden tunnistaminen sekä kiitollisuuden, empatian ja ystävällisyyden osoittaminen.

Olin hiihtoloman alussa yhden päivän mittaisella Chi Kung -kurssilla.  Chi Kung on ikivanha kiinalainen voimistelumuoto, joka perustuu rennon tilan saavuttamiseen, syvään hengitykseen ja pehmeään liikkeeseen.  Kahdeksan yksinkertaisen ja kiireettömän  liikkeen avulla edistetään chin eli elämänenergian vapaata virtausta ihmisen kehossa.  Kiinalainen viisaus toteaakin, että  kun käytät saranoita joka päivä, ruoste ei estä avaamasta ovea.  Viiden tunnin kurssilla chini virtaili niin tehokkaasti, että seuraavana päivänä en ollut päästä sängystä ylös.  Mutta  ovi uuteen  tuli näin avatuksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti